Online nieuwsbrief maken? 8 supertips

Afbeelding blog over hoe maak ik een goede online nieuwsbrief?

De online nieuwsbrief wordt door veel bedrijven gebruikt om in contact te blijven met (potentiële) klanten. Waarom? Het is relatief goedkoop en het resultaat is goed meetbaar. Het maken van een goede online nieuwsbrief kan best lastig zijn. Hoe zorg ik ervoor dat mijn nieuwsbrief opvalt en niet direct verdwijnt in de prullenbak van de ontvanger? Of hoe zorg ik ervoor dat iemand zich niet direct uitschrijft voor de nieuwsbrief? Veel ondernemers stellen zichzelf dat soort vragen. Benieuwd naar de acht ingrediënten voor de perfecte nieuwsbrief? Maak dan 6 minuten van je tijd vrij en lees snel verder.

Inschrijvingen voor de online nieuwsbrief

Voordat je een online nieuwsbrief gaat maken is het handig dat je ontvangers hebt. Wat heeft het anders voor zin om er één te maken? Maar hoe genereer je dan inschrijvingen? Mijn eerste tip is om een persoonlijk bericht te sturen naar klanten per e-mail of social media. Daarnaast is het ook handig om een inschrijfformulier te koppelen aan je website zodat (potentiële) klanten zichzelf kunnen aanmelden voor jouw nieuwsbrief. Vergeet je niet te denken aan de AVG wetgeving?

Heb je al een lijst van ontvangers en wil je deze verder uitbreiden? Maak voor de ontvanger de drempel dan zo laag mogelijk om deze verder te verspreiden door onderaan de nieuwsbrief de ‘share’ icoontjes van bijvoorbeeld Facebook of LinkedIn te plaatsen. Op deze manier kan de ontvanger jouw nieuwsbrief delen via zijn of haar eigen social media kanalen.

Vaststellen doelgroep

Voordat je enthousiast aan de slag gaat is het belangrijk dat je de doelgroep selecteert. Wie wil je gaan bereiken en wat is het doel van de online nieuwsbrief? Het is belangrijk dat je de inhoud afstemt op de informatiebehoefte van de doelgroep. Waarom? Je schrijft toch voor de ontvanger? Wees dus zo relevant mogelijk! Soms het is dan ook beter om per doelgroep een aparte nieuwsbrief te maken.

Boodschap van de online nieuwsbrief

Wanneer je de doelgroep(en) hebt vastgesteld is het belangrijk om na te denken over de boodschap die je wilt overbrengen. Bij deze stap is het belangrijk dat je direct duidelijk maakt waarom het de moeite waard is om jouw nieuwsbrief te lezen. Is dit niet direct duidelijk? Dan is de kans groot dat jouw nieuwsbrief niet wordt geopend en direct verdwijnt in de prullenbak. Wil je de ontvanger op de hoogte brengen over een aankomend event voor klanten? Of de ontvanger informeren over een scherpe kortingsactie? Vermeldt dit dan bovenaan in de nieuwsbrief of in de onderwerpregel. Hiermee vergroot je de kans dat jouw nieuwsbrief wordt gelezen.

Aantrekkelijke onderwerpregel

Deze tip is misschien wel de meest belangrijke om in gedachte te houden wanneer je een online nieuwsbrief gaat maken. Wekelijks ontvangen we allemaal één of meerdere nieuwsbrieven. Hoeveel van deze nieuwsbrieven verplaats jij direct naar de prullenbak? Persoonlijk heb ik mezelf voor een groot aantal nieuwsbrieven uitgeschreven in de afgelopen maanden. Het is daarom belangrijk dat de onderwerpregel direct uitnodigt om verder te lezen.

Benieuwd naar een mogelijk voorbeeld? Vooruit dan maar! In deze nieuwsbrief 10 tips voor de perfecte nieuwsbrief!

Hou het kort en bondig

Naast een aantrekkelijke onderwerpregel is het belangrijk om het zo kort mogelijk te houden. Een veelgemaakte fout is dat bedrijven zoveel mogelijk informatie willen verwerken in de nieuwsbrief. Ook een bijpassende afbeelding wordt vaak vergeten. Hierdoor wordt het saai om verder te lezen en de kans is groot dat iemand direct op de delete knop drukt ondanks die aantrekkelijke onderwerpregel.

Zelf geef ik in de nieuwsbrief korte samenvattingen van de informatie die ik wil delen, gecombineerd met een bijpassende afbeelding. Op deze manier is het voor de ontvanger mogelijk om snel te screenen op relevantie. Is het bericht interessant genoeg om verder te lezen? Dan kan de ontvanger verder lezen op mijn website door te klikken op de button. Op deze manier kan je meten welke content goed wordt gelezen. En natuurlijk achterhalen welke content niet. Daarover meer aan het einde van deze blog.

Waarom ik verder kies om de content verder te lezen op mijn website? Om zo traffic te genereren naar mijn website in het kader van zoekmachine optimalisatie(SEO). Als je meer wilt weten over dit onderwerp verwijs ik je graag naar het artikel SEO tips voor 2020.

Frequentie

In welke frequentie stuur ik mijn online nieuwsbrief naar klanten? Deze vraag is lastig te beantwoorden. Dat is namelijk per bedrijf en de branche waarin je actief bent verschillend. Het is in elk geval belangrijk dat je de nieuwsbrief alleen verstuurt wanneer je echt iets te melden hebt. Heb je even niets te melden? Stel het moment van verzenden dan uit tot een later moment. Heb je extra nieuws te melden? Dan kan het zeker geen kwaad om een extra nieuwsbrief uit te sturen. Als je maar relevant bent!

Timing voor het verzenden van de online nieuwsbrief

Wat is het beste moment om een online nieuwsbrief te versturen? De meest geschikte dag en tijdstip is afhankelijk van de doelgroep, maar het blijft een kwestie van uitproberen. Wil je de ontvanger informeren over een kortingsactie op consumentenproducten? Dan kan je de nieuwsbrief het beste verzenden aan het begin of einde van de dag. Waarom? Kijk eens om je heen onderweg naar het werk. Bijna iedereen is bezig met zijn of haar mobiele telefoon. In de trein, bus en zelfs tijdens het filerijden(foei!).

Mijn ervaring is dat de nieuwsbrief het beste wordt gelezen op dinsdagen en donderdagen. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat ontvangers die parttime werken vaak vrij zijn op maandag, woensdag(middag) en de vrijdag. Daarnaast ervaar ik dat het ook geen zin heeft om een zakelijke nieuwsbrief te versturen tijdens schoolvakanties. Er is in deze periodes namelijk een grote kans dat jouw nieuwsbrief direct verdwijnt in het archief zonder geopend te worden.

Voor een aantal bedrijven kan deze periode juist wel bijzonder geschikt zijn. Denk bijvoorbeeld aan aanbieders van een (doorlopende) reisverzekering. Handig om vlak voor vertrek nog even af te sluiten toch?

Evaluatie

Heb je de online nieuwsbrief verzonden? Dan is het goed om de resultaten tussentijds en achteraf te evalueren. Vergelijk verschillende nieuwsbrieven met elkaar om het beste tijdstip van verzenden te achterhalen en te checken welke content wel en niet scoort. Zelf kijk ik altijd hoevaak de nieuwsbrief is geopend door de ontvangers en in hoeverre men klikt op de buttons om verder te lezen. Welk programma ik hiervoor gebruik? Ik werk graag met het wereldwijd bekende Mailchimp.

Tot slot kan het geen kwaad om klanten af en toe te vragen om feedback. Regelmatig evalueren zal uiteindelijk resulteren in de perfecte nieuwsbrief.

Succes!

Heel veel succes met het maken van de perfecte nieuwsbrief. Heb je na het lezen van deze blog nog vragen? Of wil je de content van jouw nieuwsbrief laten schrijven door mij? Neem dan vrijblijvend contact met mij op via onderstaand contactformulier. Geen hulp nodig? Dan zou ik het enorm waarderen om deze blog te delen via onderstaande share button(s).

Google Beoordelingen
4.9
Gebaseerd op 14 beoordelingen